2015. február 20., péntek

Beszélgetés a Balatoni Tankör megálmodójával: Négyesi Pállal és a tankör leendő vezető tanítójával: Darabos Györgyivel

Hazánkban a gyerekek 6-7 éves korukban kötelesek elkezdeni a tanulást, de nem feltétlenül állami iskolában. Valaki otthon oktatja gyermekeit, más valaki alternatív iskolába viszi, amennyiben nem szeretné kitenni annak a teljesítménykényszernek, ami sajnos a központi irányítás miatt is a legtöbb intézményben jellemző. Négyesi Pál foglalkozását tekintve autóipari elemző, a tankör megalapítója, nem mellékesen  családapa. Balatonalmádiban él párjával és két gyermekével. Utóbbiaknak másfajta sorsot szán, mint amit tapasztalása szerint egy átlagos iskolában várná őket. Ma már biztosnak mondható, hogy 2015 őszétől indul az első csapat Balatonalmádiban, a Balatoni Tankörben. „Célunk, hogy az állami és egyházi iskolák mellett kínáljunk egy személyközpontú alternatívát. Elképzelésünk szerint 10-12 gyermek részvételével indulhatna el a csoport, amely a Kék Madár pedagógiai programot adaptálja. A program egyik megalkotója Darabos Györgyi tanárnő, aki tankörünk vezető tanítója is lesz.” Az említett program Carl Rogers ‒ akit a humanisztikus pszichológia alapítói között tartanak számon ‒ személyközpontú szemléletére épül, azaz a figyelem középpontjában a gyermek érdeklődése, igénye, személyiségének fejlődése áll. Az ötletgazda és munkatársai a gyermekek nevelése során az önállóságot, az autonómiát, a toleranciát és a boldogságot tartják alapvető értékeknek. "Gyereket tanítunk, nem tantárgyakat. A gyermek nyitottságára, természetes kíváncsiságára alapozva igyekszünk fejleszteni a kreativitásukat. Minden gyermeknek biztosítjuk tehetsége kibontakoztatását, és megtanítjuk őket egymással bánni és együttműködni a nagyobb feladatok megoldásában is. Ebben a programban minden résztvevő, a szülő, a gyermek és a pedagógus is megbecsüli egymást, és a kölcsönös épülést tekintik alapvető céljuknak.” – teszi hozzá Négyesi Pál. A tankör, amelyet a hamarosan megalakuló Balatoni Tankör Egyesület működtet, az iskolai alsós oktatás alternatívája, amely komplett programot kínál, de a felsős oktatás bevezetése is a tervek között szerepel. A gyerekek szabott időben, de nem negyvenöt perces órákon vesznek részt, és beleszólhatnak az időkeret-tervezésbe. A szülők az egyesület tagjai lesznek, így ők is betekintést nyernek a költségekbe. A havi költségtérítés mértéke körülbelül negyvenezer forint lesz. A főszervező elmondása szerint a képzési anyag a Nemzeti Alaptanterv figyelembevételével készült el, tehát ha egy iskola különbözeti vizsgát kér, a váltás problémamentes lesz, hiszen ugyanazt a tematikát sajátítják el a gyerekek, csak más formában. A tankör tulajdonképpen a magántanulói státusz egy szervezett, csoportos formája. A tankör nem képvisel semmilyen vallási és politikai álláspontot.A csoport létszáma 10-16 fő. A gyerekeket iskolabusz hozza-viszi.

Napirend:
  • 8‒13 törzsidő
  • 8‒8.30: beszélgető kör
  • 8.30‒12: intenzív tanulási tömb, közben 30 perces szünetek
  • 13‒14: alkotó, mozgásos, tehetségfejlesztő foglalkozás
  • 14‒15: önálló tanulás, szabad játék

Az oktatás magyar és angol nyelven zajlik.
Tantárgyak:
magyar nyelv és irodalom
matematika
művészetek
testnevelés
környezetismeret
angol
gondolkodásfejlesztés és sakk
tanulásmódszertan
önismeret
etika

Nincsenek osztályzatok, hanem szöveges értékelést adnak a gyerekről. Év végén a gyerekek magukat is értékelik. A sajtó részéről felmerültek adminisztrációs, hatósági témájú kérdések is, melyekre válaszolva a vezető leszögezte, hogy tankör alapításához nem szükséges hatósági jóváhagyás. Létezik ehhez a programhoz képest sokkal szokatlanabb, lazább formája is a tanulásnak, a Clonlara-program, amely a szülőt és gyermekét teljesen függetleníti a hazai Nemzeti Alaptanterv követelményeitől. Az egyetlen hatósági engedély, amelyre szükség van még, az az ÁNTSZ jóváhagyása a helyiségre, ahol a játékos oktatás zajlik majd. Az eddigi beszélgetések alapján úgy tűnik, a szülők számára a legnehezebb kérdés az ismeretlenbe ugrás. Négyesi Pál megérti a bizonytalankodókat, de üzenete bíztató: „Ha egy szülőnek különösen fontos esemény az iskoláztatás, és úgy gondolja, hogy a gyerek képességeire koncentráló, de az állami oktatástól gyökeresen eltérő oktatási formában meg tud bízni, akkor várjuk szeretettel!”

Bővebb információt itt találtok:

http://www.balatonitankor.hu/