A legutóbbi
klubalkalmunkon az almádi óvodák mutatkoztak be. Vendégeink voltak Havasiné Borbély Zita és Szabó Éva óvónénik.
A leendő
ovisokat érintő legfontosabb információk:
Kötelező beiratkozni a 2012. 09. 01.
előtt született gyermekeknek.
2015. március 30-án 17.00-tól szülői
tájékoztatást tartanak a
leendő óvodások szüleinek a Bajcsy úti óvodában, ahol időpontot lehet
egyeztetni arra a hétre a csoportokba való belátogatáshoz. Mind a szülői
tájékoztatásra, mind a csoportlátogatásra gyermek nélkül érkezzetek.
2015. április 27-én és 29-én
beiratkozás a Bajcsy úti óvodába; április 28-án a Mogyoró úti óvodába.
Szükséges iratok:
- születési anyakönyvi kivonat
- szülő és gyermek lakcímkártyája
- gyermek TAJ kártyája
- nyilatkozni kell, ha rendszeres szociális ellátásban részesül vagy nagycsaládban nevelkedik
- betegségről a gyermek orvosi papírjai.
2015 augusztusában első szülői értekezlet, ahová szintén gyermek nélkül
várják a szülőket. Ezt követően van a folyamatos beszoktatási időszak.
Az óvodába járás feltételei:
- szobatisztaság és ágytisztaság
- önállóság: tudjon egyedül étkezni, részt venni a saját maga ellátásában
- tudja kifejezni szükségleteit
- lelki érettség: tudja elfogadni a szülő távollétét
Az óvoda napirendje:
- 8.00-9.00 játék, reggeli
- 9.00-10.30 játék, tevékenység
- 10.30-11.30 játék az udvaron
- 11.30-13.00 ebéd
- 13.00-15.00 alvás
- 15.00- játék
Hogyan lehet a gyermeket felkészíteni
az óvodára:
- rajzot lehet készíteni, hogy most épp mit csinálnak az ovisok
- pozitív ovis élményeinkről beszélgethetünk, fényképeket nézegethetünk
- óvodával kapcsolatos mesék: Janikovszky Éva: Óvodás leszek; Szepes Mária: Pöttyös Panni az óvodában; Kormos István: Vackor az óvodában; Bartos Erika: Irány az óvoda
- sétát tehetünk az óvoda előtt
Óvodáink a
D.O.B. – azaz a Differenciált Óvodai Bánásmód – módszerével dolgoznak, helyi programjukat is ennek
szellemében készítették el. Ennek lényege röviden: a hozzájuk kerülő
gyerekeket alapos megismerés után, egyénileg fejlesztik, juttatják el a
következő fejlődési zónába. Ehhez jól képzett szakembergárda áll rendelkezésre,
akik rendszeres résztvevői a továbbképzéseknek, az ott hallottakat széleskörűen
alkalmazzák munkájukban.
Mivel jól
tudják, hogy a 3-6 éves gyerekek fő tevékenysége a játék, ezért erre
helyezik a legnagyobb hangsúlyt. Szakmai szempontok szerint kiválasztott
játékeszközökkel várják őket nap mint nap. Arra törekszenek, hogy lehetőleg
ne sértsék meg a gyerekek játszáshoz való jogát, vagyis ne kelljen
megszakítaniuk a játékidőt egyéb tevékenységek miatt. Biztosítják az elmélyült
játszási lehetőséget. Mindemellett céljuk, hogy az óvodáskor végén
iskolaérett, tanulásra képes gyerekeket adjanak át az első osztályba. Az ehhez
vezető utat nem az idejekorán rákényszeríttet tanulásban, hanem a játékos
módszerekkel, szinte észrevétlen képességfejlesztésben látják.
Nagyon fontos
partnernek tekintik a szülőket, akikkel együtt gondolkodva tehetik a
legtöbbet gyermekekért. Az óvodákban segítő szakemberek is dolgoznak:
logopédus, fejlesztő pedagógus, ők a délelőtti órákban foglalkoznak a
rászoruló gyerekekkel. A fenti magas színvonalú szakmai- nevelési
szolgáltatásaikon túl egyéb programokkal is színesítik a gyermekek
életét (pl. gyalogos- buszos kirándulások, látogatás bábelőadásokra, ünnepek és
hagyományok). A nagycsoportosok részére 10 órás úszótanfolyamot indítanak
minden évben, ez szintén délelőtt van. Ezen kívül az óvó nénikkel dalos
játékokat, mese- vershallgatást, barkácsolást, kézimunkát, testnevelési
játékokat gyakorolhatnak, ismerkedhetnek a szűkebb és tágabb környezetükkel,
közös beszélgetések, nyelvi játékok során fejlődhet beszédkészségük. Tanulási
képességeiket – gondolkodás, figyelem, emlékezet stb. – többek között
társasjátékokkal fejlesztik. Nagyon fontos feladatuknak tekintik a gyermekek
szocializálását, azaz tanuljanak meg odafigyelni egymásra, elfogadni a másik
gyereket, alkalmazkodjanak egymáshoz. Mindezekhez természetesen 3 illetve 4
év áll rendelkezésükre.
Ezen túlmenően rendszeresen védőnő,
gyermekorvos, fogorvos ellenőrzi egészségi állapotukat. Élő kapcsolatot ápolnak
az iskolákkal, a Nevelési tanácsadóval, a Gyermekjóléti Szakszolgálattal, a
gyámhatósággal, a Pannónia Kulturális Központ és Könyvtárral, valamint más
szakmai és segítő szervezetekkel.