2015. március 13., péntek

Bemutatkoznak az almádi óvodák

A legutóbbi klubalkalmunkon az almádi óvodák mutatkoztak be. Vendégeink voltak Havasiné Borbély Zita és Szabó Éva óvónénik.
A leendő ovisokat érintő legfontosabb információk:
Kötelező beiratkozni a 2012. 09. 01. előtt született gyermekeknek.
2015. március 30-án 17.00-tól szülői tájékoztatást tartanak a leendő óvodások szüleinek a Bajcsy úti óvodában, ahol időpontot lehet egyeztetni arra a hétre a csoportokba való belátogatáshoz. Mind a szülői tájékoztatásra, mind a csoportlátogatásra gyermek nélkül érkezzetek.
2015. április 27-én és 29-én beiratkozás a Bajcsy úti óvodába; április 28-án a Mogyoró úti óvodába.
Szükséges iratok:
  •   születési anyakönyvi kivonat
  •   szülő és gyermek lakcímkártyája
  •   gyermek TAJ kártyája
  •   nyilatkozni kell, ha rendszeres szociális ellátásban részesül vagy nagycsaládban nevelkedik
  •   betegségről a gyermek orvosi papírjai.
2015 augusztusában első szülői értekezlet, ahová szintén gyermek nélkül várják a szülőket. Ezt követően van a folyamatos beszoktatási időszak.
Az óvodába járás feltételei:
  • szobatisztaság és ágytisztaság
  •  önállóság: tudjon egyedül étkezni, részt venni a saját maga ellátásában
  • tudja kifejezni szükségleteit
  • lelki érettség: tudja elfogadni a szülő távollétét
Az óvoda napirendje:
  • 8.00-9.00 játék, reggeli
  • 9.00-10.30 játék, tevékenység
  • 10.30-11.30 játék az udvaron
  • 11.30-13.00 ebéd
  • 13.00-15.00 alvás
  • 15.00- játék
Hogyan lehet a gyermeket felkészíteni az óvodára:
  • rajzot lehet készíteni, hogy most épp mit csinálnak az ovisok
  •   pozitív ovis élményeinkről beszélgethetünk, fényképeket nézegethetünk
  • óvodával kapcsolatos mesék: Janikovszky Éva: Óvodás leszek; Szepes Mária: Pöttyös Panni az óvodában; Kormos István: Vackor az óvodában; Bartos Erika: Irány az óvoda
  •   sétát tehetünk az óvoda előtt
Óvodáink a D.O.B. – azaz a Differenciált Óvodai Bánásmód – módszerével dolgoznak, helyi programjukat is ennek szellemében készítették el. Ennek lényege röviden: a hozzájuk kerülő gyerekeket alapos megismerés után, egyénileg fejlesztik, juttatják el a következő fejlődési zónába. Ehhez jól képzett szakembergárda áll rendelkezésre, akik rendszeres résztvevői a továbbképzéseknek, az ott hallottakat széleskörűen alkalmazzák munkájukban.
Mivel jól tudják, hogy a 3-6 éves gyerekek fő tevékenysége a játék, ezért erre helyezik a legnagyobb hangsúlyt. Szakmai szempontok szerint kiválasztott játékeszközökkel várják őket nap mint nap. Arra törekszenek, hogy lehetőleg ne sértsék meg a gyerekek játszáshoz való jogát, vagyis ne kelljen megszakítaniuk a játékidőt egyéb tevékenységek miatt. Biztosítják az elmélyült játszási lehetőséget. Mindemellett céljuk, hogy az óvodáskor végén iskolaérett, tanulásra képes gyerekeket adjanak át az első osztályba. Az ehhez vezető utat nem az idejekorán rákényszeríttet tanulásban, hanem a játékos módszerekkel, szinte észrevétlen képességfejlesztésben látják.
Nagyon fontos partnernek tekintik a szülőket, akikkel együtt gondolkodva tehetik a legtöbbet gyermekekért. Az óvodákban segítő szakemberek is dolgoznak: logopédus, fejlesztő pedagógus, ők a délelőtti órákban foglalkoznak a rászoruló gyerekekkel. A fenti magas színvonalú szakmai- nevelési szolgáltatásaikon túl egyéb programokkal  is színesítik a gyermekek életét (pl. gyalogos- buszos kirándulások, látogatás bábelőadásokra, ünnepek és hagyományok). A nagycsoportosok részére 10 órás úszótanfolyamot indítanak minden évben, ez szintén délelőtt van. Ezen kívül az óvó nénikkel dalos játékokat, mese- vershallgatást, barkácsolást, kézimunkát, testnevelési játékokat gyakorolhatnak, ismerkedhetnek a szűkebb és tágabb környezetükkel, közös beszélgetések, nyelvi játékok során fejlődhet beszédkészségük. Tanulási képességeiket – gondolkodás, figyelem, emlékezet stb. – többek között társasjátékokkal fejlesztik. Nagyon fontos feladatuknak tekintik a gyermekek szocializálását, azaz tanuljanak meg odafigyelni egymásra, elfogadni a másik gyereket, alkalmazkodjanak egymáshoz. Mindezekhez természetesen 3 illetve 4 év áll rendelkezésükre.
Ezen túlmenően rendszeresen védőnő, gyermekorvos, fogorvos ellenőrzi egészségi állapotukat. Élő kapcsolatot ápolnak az iskolákkal, a Nevelési tanácsadóval, a Gyermekjóléti Szakszolgálattal, a gyámhatósággal, a Pannónia Kulturális Központ és Könyvtárral, valamint más szakmai és segítő szervezetekkel.