2011. február 11., péntek

Korai nyelvelsajátítás

Előző alkalmunkon "Korai, játékos idegennyelv-tanulás tipegő korban" címmel beszélgettünk Tardi Hajnival, aki klubunk egyik anyukája. Hajni kisfiával annak egy éves kora óta beszél angolul is. Megosztotta velünk tapasztalatait, valamint alaposan felkészült a korai nyelvtanulással kapcsolatban. "Segíteni szeretnék „rendet teremteni” a fejben, mivel elég sok olyan elképzeléssel, hiedelemmel találkozhatunk a témában, ami nem feltétlenül tényeken alapul. Kezdetben én is bizonytalan voltam, de mivel nagyon érdekelt a téma, igen sok időt fordítottam arra, hogy utánajárjak - pro és kontra. Olvastam a hazai véleményeket, több logopédus, nevelési tanácsadó elképzeléseit, olvastam külföldi tanulmányokat, meghallgattam olyan anyukák tapasztalatait, akik már évek óta foglalkoznak a gyermekeik (idegen) nyelvi oktatásával, elmentem korai nyelvoktatással foglalkozó iskolába bemutató órára.
Igyekeztem mindent felkutatni még az elején, hogy tisztában legyek a tényekkel, még mielőtt elkezdtem saját gyermekem (idegen) nyelvi nevelését. – Tardi Hajnalka
+36304522996"
A téma igen kényes, hisz számos neves és elismert pszichológus ellenzi a korai nyelvtanulást, de sokan vannak a támogatói között is. Én személy szerint nem szeretnék állást foglalni, de ami nagy hatással volt rám Hajni előadásából az, hogy ő nem nyelvtanulásról beszél, hanem egy rendszeres, játékos tevékenységről, amit a szülő a gyermekével tölt és ez a minőségi együttlét épp idegen nyelven zajlik.
Hajni kiemelte, hogy az a szülő, aki beszél valamilyen idegen nyelvet, megteheti, hogy gyermekét kétnyelvűen neveli. Előnyei a gyermekek számára általánosságban: nyitottabbá és elfogadóbbá válhatnak, különböző kultúrákat is megismernek, iskolai előmenetelben segíthet, később a munkavállalásnál sikereket hozhat.
Nyelvelsajátítás – természetes, észrevétlen módon történik, játékosan, ahogy az anyanyelvét tanulja.
Nyelvtanulás – iskolai, vagy hasonló körülmények között történik.
Kétnyelvű elsajátítás: a születéstől fogva 2 nyelvet hall a gyermek.
Korai második nyelvelsajátítás: az első nyelv megszilárdulása után kezdődik.
A második nyelv korai elsajátítása lehet könnyebb, mert:
- már ismeri a nyelvelsajátítás szabályait: tudja, hogy a szavakból mondatok lesznek, hogy a szavak elejére vagy végére figyeljen inkább (toldalék vagy elöljáró)
- jobb a memóriája
- több ismerettel rendelkezik
lehet nehezebb, mert:
- az első nyelv már megszilárdult
- a megszokott hangrendszertől már nehezebb elszakadnia
- az agya nem annyira a nyelvelsajátítására hangolt
Fontos!
Nem az óvodában heti fél órában történő nyelvtanulásról van szó.

A gyerekek jobb nyelvtanulók
- Kritikus Periódus Elmélet
a. hangokra hangoltak – az újszülöttek bármely nyelv hangjait képesek felismerni, megkülönböztetni és képezni: akcentus nélkül (ez 6-10 hónaposan eltűnik, de 6-7 éves korig képesek felülírni az első nyelv hangkategóriáit)
b. nyelvtan – érzékenyebbek a szabályokra, felismerik a rendszereket (az első 5-6 évben)
c. könnyebb dolguk van, mert könnyebb a „nyelvezet” + sok-sok segítségük is van (könyvek illusztrációi, demonstráció cselekvéssel)
d. érzelmi viszonyulás – a nyelvtanulás észrevétlen, csupán szórakozás + még nem jönnek zavarba, ha hibáznak + beszédesebbek és nyíltabbak is.
A ketnyelvugyerek.hu/blog szerzője nagyban inspirálta Hajnit is. Ez az anyuka két nyelven neveli gyerekeit (a nagyobbik lánya már 6 éves), rengeteg tapasztalata van, és blogjában rendre meg is osztja azokat. Számos ötlettel segít a "hogyan csináljuk?" témában is, nagyon kreatív és persze igen lelkes - de mindez kiderül az interjúból....
Interjú a kétnyelvűségről:
http://www.nyelvbirodalom.hu/cikkek/375-egy-anya-ket-nyelv-interju-ban-annamarival

Ide kattintva olvashatjátok Hajni összefoglalóit: az egyikben a korai nyelvtanulással kapcsolatos tévhiteket gyűjtötte össze, a másikban a már fent is részletezett kétnyelvűségről van szó.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése