2014. május 30., péntek

Szülők Iskolája: dr. Földes Petra: Normazív és paranormatív krízisek a család életében



A krízis válságot és fordulatot is jelent. Összeomlást, mely magában hordozza a kibontakozást. Ez az állapot alkalmas arra, hogy minden erőforrást összpontosítva új perspektívát hozzon.
Fejlődési krízis: Erikson szerint a családi élet krízisei részben fejlődési krízisek – ezek jellemzik az életciklus váltásokat.
·         ősbizalom: 0-6 hó
·         akarat: 1,5-2,5 év
·         kompetencia: 6-10 év
·         identitás: kamaszkor
Tehát a dackorszak a saját akaratra ébredés krízise, a kamaszkor az identitáskeresés krízise.
Normatív (általános) krízis az életciklus váltás: pl.: kistestvér születése.

Paranormatív krízis a váratlan esemény: pl.: veszteség: munkahely elvesztése, családtag elvesztése, válás.
Az életciklus váltást kísérő kríziseknél a korábban jól működő rutinok csődöt mondanak. Megváltozik valakinek a viselkedése, ami addig jó volt, már nem mindenkinek kényelmes. Hogyan reagálunk?
1.      Értetlenség, pánik, kétségbeesés, ragaszkodás a megszokott rutinhoz. Fenn kell tartani erőnek erejével ugyanazt, ugyanúgy, ami viszont egyre több energiába kerül, így növeli a kétségbeesést.
2.      Élére állni a változásnak. Nézzük meg, kinek mi a szükséglete, gondoljuk át az egész rendszert. Ha nincs ott vacsorakor, akkor azt honnan tudom? Ha három embert hoz vacsorára, azt honnan tudom?


Kistestvér születik:
Nem életciklus váltáshoz, hanem élethelyzet váltáshoz kapcsolódik a normatív krízis. A testvérféltékenység természetes! Az első kistestvér ékezése a legnagyobb megrázkódtatás. A kötődés és féltékenység megfér együtt. Veszélyes, ha tiltjuk az érzést. Hogyan kezeljük?
·         Tekintsd természetesnek
·         Biztosítsd, hogy érted a bánatát
·         Ne engedd a durva, veszélyes gesztusokat
·         Maradj a nagy testvér számára elérhető
·         A testvérek nem egyformák!
Nem azzal vagy igazságos, ha ugyanazt adod, hanem, ha érzelmileg egyformán elérhető vagy mindegyik testvérnek. Lehet, hogy nem a féltékenység, hanem a rivalizálás jelenik meg.

Gyász a családban:
·         öt éves kor alatt visszafordíthatónak tartják a halált, az elhunyt felébreszthető
·         5-10 éves korban megszemélyesítik (elvitte a kaszás)
·         10 év felett értik meg a test elmúlását, később hitük szerint a lélek továbbélését
Hogyan tudjuk segíteni?
·         Ne titkoljuk, mert a gyermek megérzi a veszteséget, ha titkoljuk, akkor nem tudjuk a feldolgozásban segíteni.
·         Kicsiknél támogassuk, hogy rajzoljon, szerepjátékban foglalkozzon a veszteséggel, ha magától kezdeményezi, ne tereljük a szót.
·         Idősebbeknél fontos a tényszerű magyarázat, hiszen ennek hiányában a gyermek fantáziával helyettesíti a tényeket, ami félelmet, lelkifurdalást kelthet, halálfélelemhez, hipochondriához vezet.
A szertartás pontot tesz egy elgyászolandó esemény végére.

Válás:
A gyermek szükségletei a válás során:
·         értse, hogy praktikusan mi történik
·         biztonságos környezet és kiszámítható szülői jelenlét
·         a szeretet megélése (szerethetőség, oktulajdonítás)
·         ne kelljen választania a szülők között (lojalitás-konfliktus)
·         ne kelljen felügyelnie a szülőket
A gyermek szükségletei válás után:
·         átlátható, praktikus keretek: az egyik szülő stabil jelenléte, a másik szülő elérhetősége
·         Összefüggő történet (koherens narratíva)
·         idő és segítség a feldolgozásban (veszteségélmény!!!), két év kell a rendeződés után a feldolgozáshoz a gyermeknek
·         idő és segítség az új kapcsolatok elfogadásához

Legközelebb ősszel jelentkezünk a Szülők Iskolájával, köszönhetően a Nagycsaládosok Balatonalmádi Egyesületének, akik a Családbarát Közgondolkodás Terjesztése című pályázaton 2014-re is nyertek, így újra van pénz, hogy gyermekneveléssel kapcsolatos kérdéseinkre szakemberektől kapjunk válaszokat.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése